en  fr  de
  1. Startseite
  2.  > 
    Programm
  3.  > 
    Programme 2008-2011
  4.  > 
    Developing Online Teaching Skills

(Weiter-)Entwicklung von Online-Lehrfähigkeiten


Überblick
Praxisbeispiele
Ressourcen
Viele Sprachlehrende möchten in ihrem Unterricht modernste Technologien einsetzten, häufig verfügen sie aber nicht über die Zeit oder die Ressourcen für das erforderliche Training. Das Trainingskit bietet modulare Aktivitäten für zehn populäre Tools, die selbst in den Terminkalender der meist beschäftigten Sprachlehrenden passen. Durch die Trainingseinheiten, die in ca. 30 Minuten erledigt werden können, erlernen die Lehrenden den Einsatz und den pädagogischen Nutzen der Online-Tools und erfahren, wie sie diese in ihren Fremdsprachenunterricht integrieren können.
Im Workspace können die Benutzer einer Gemeinschaft von Sprachlehrenden und ExpertInnen für den Online-Unterricht beitreten, um Videoclips von Fachleuten anzuschauen, die den Einsatz der Tools erklären, und um ihre Erfahrungen und Anforderungen zu diskutieren. Sie können außerdem ihre eigenen Trainingsaktivitäten kreieren, Materialien für die Nutzung durch Dritte hochladen und bereits vorhandene Aktivitäten in andere Sprachen übersetzen.

ZIELGRUPPEN

  • Lehrende
  • Referendare
  • Ausbilder von Lehrkräften

Handbuch herunterladen

Projektteam


Ursula Stickler (Koordinatorin)
The Open University
Großbritanien

Martina Emke
VHS Ostkreis Hannover
Deutschland

Pauline Ernest
Universitat Oberta de Catalunya (UOC)
Spanien

Mateusz Milan Stanojevic
Universität Zagreb
Kroatien

Regine Hampel
The Open University
Großbritannien

Joseph Hopkins
Universitat Oberta de Catalunya (UOC)
Spanien

Tita Beaven
The Open University
Großbritannien

Aline Germain-Rutherford
Universität Ottowa
Kanada

Projekt

 

Dies sind die Ergebnisse eines Projekts des Europäischen Fremdsprachenzentrums im Rahmen seines Programms "Empowering Language Professionals" 2008-2011.

Lesen Sie mehr über das Projekt

Verwandte Publikationen

Mobility programmes for plurilingual and multicultural education - Tools for language Teachers

The aim of PluriMobil is to develop students’ ability to discover other languages, cultures and people, and new areas of knowledge. We hope that their mobility activities will also be part of their personal development as individuals. To this end, PluriMobil’s pedagogical tools aim to improve students’ communicative and plurilingual skills, enhance their intercultural competence and expand their language awareness and language learning strategies.

The European Language Portfolio in whole school use

The European Language Portfolio aims to foster the development of learner autonomy, intercultural awareness and plurilingualism. Teachers of particular languages working on their own can use the ELP to promote learner autonomy, but the goals of intercultural awareness and plurilingualism invite us to use the ELP in all foreign language classes at all levels in the school.

Training teachers to use the European Language Portfolio

The website contains a wide range of information on how to use the European Language Portfolio. ELP experts involved in ECML activities collected practical materials such as videos, PowerPoint presentations, posters, worksheets as well as links, references and FAQs. Information on developments of European countries is provided as well as materials in national languages. The aim is to promote the pedagogical benefits of the ELP and to facilitate its use in practice. The site also brings together the results of several major European ELP implementation projects on one single platform.

Exploring cutting edge applications of networked technologies in vocationally oriented language learning

The website and publication are targeted at teachers and teacher-trainers in Vocationally Oriented Language Learning. They explain the background to the different aspects of ICT in VOLL, describe the steps involved in carrying out various ICT-based activities and provide practical examples and links to case studies on the VOLL website.