en  fr  de
  1. Startseite
  2.  > 
    Programm
  3.  > 
    Programme 2008-2011
  4.  > 
    Exploring cutting edge applications of networked technologies in vocationally oriented language learning

Vernetzte Technologie von morgen im berufsbezogenen Sprachunterricht

E-VOLLution betrachtet die grundlegenden e-Kompetenzen, die Berufstätige im 21. Jahrhundert brauchen:
  • Strategien für effektive Online-Recherche und für die Bewertung von Online-Informationsquellen;
  • die Fähigkeit multimodale Inhalte, wie Präsentationen und Lernmaterialien, zu erstellen und sowohl über traditionelle Medien wie E-Mail als auch mithilfe von Web 2.0 Applikationen wie Blogs, Wikis, Videokonferenzen und sozialen Netzwerken zu kommunizieren und zusammen-zuarbeiten.
Die Webseite und die Publikation richten sich an Lehrer und Lehreraus- und WeiterbilderInnen im Bereich des berufsorientierten Sprachunterrichtes (VOLL). Es werden verschiedene Aspekte von Informations- und Kommunikations-technologien (IKT) im Bereich des berufsorientierten Sprachunterrichts erklärt, Schritte zur Durchführung von IKT-basierten Aktivitäten beschrieben und praktische Beispiele und Links zu Fallstudien auf der VOLL-Webseite gegeben.

DIE ZIELGRUPPEN

  • Aus- und FortbilderInnen im Bereich des berufsbezogenen Fremdsprachenunterrichts an Berufsschulen, in der Erwachsenenbildung, an (Fach-)Hochschulen sowie im Firmenunterricht
  • MultiplikatorInnen, die die o.a. Gruppen aus- und fortbilden
  • AusbilderInnen in der Lehrerausbildung
  • HR-Verantwortliche, die für firmeninterne (Sprach)schulungen zuständig sind

Handbuch herunterladen

Ressourcen

Bitte besuchen Sie die VOLL Webseite, auf welcher Sie Links,
Webliografien und Bibliografien finden. Die VOLL-Webseite wurde
von Bernard Moro entworfen, aufgesetzt und laufend aktualisiert.

 

 

Projektteam


Tony Fitzpatrick

Kerstin Namuth

Robert O'Dowd

Irina Smoliannikova

Bernard Moro

Project

 

Dies sind die Ergebnisse eines Projekts des Europäischen Fremdsprachenzentrums im Rahmen seines Programms "Empowering Language Professionals" 2008-2011.

Lesen Sie mehr über das Projekt

Verwandte Publikationen

Mobility programmes for plurilingual and multicultural education - Tools for language Teachers

The aim of PluriMobil is to develop students’ ability to discover other languages, cultures and people, and new areas of knowledge. We hope that their mobility activities will also be part of their personal development as individuals. To this end, PluriMobil’s pedagogical tools aim to improve students’ communicative and plurilingual skills, enhance their intercultural competence and expand their language awareness and language learning strategies.

Training teachers to use the European Language Portfolio

The website contains a wide range of information on how to use the European Language Portfolio. ELP experts involved in ECML activities collected practical materials such as videos, PowerPoint presentations, posters, worksheets as well as links, references and FAQs. Information on developments of European countries is provided as well as materials in national languages. The aim is to promote the pedagogical benefits of the ELP and to facilitate its use in practice. The site also brings together the results of several major European ELP implementation projects on one single platform.

Developing Online Teaching Skills

Many language teachers want to use up-to-date technology in their teaching but often do not have the time or resources for the necessary training. This training kit presents bite-size activities for ten popular tools that even the busiest language professional can fit into their schedule. Working through training units which can be completed in around 30 minutes, teachers will get to know the uses and pedagogic benefits of online tools and learn how to integrate them into their language classes.

The European Language Portfolio in whole school use

The European Language Portfolio aims to foster the development of learner autonomy, intercultural awareness and plurilingualism. Teachers of particular languages working on their own can use the ELP to promote learner autonomy, but the goals of intercultural awareness and plurilingualism invite us to use the ELP in all foreign language classes at all levels in the school.