Date and venue: 18, 20, 21 September 2023, Luxembourg
Local organiser: Christiane Klein, National Institute of Languages / National Education Training Institute, Luxembourg
Experts: Tita Mihaiu, Centrul pentru Formarea Continua in Limba Germana (CFCLG, Romania) and Angela Gallagher-Brett, SOAS University of London
Participants: 23 novice and experienced language teachers in adult education at the INLL
About 20 eager attendants participated in the ARC workshop over three days. At the time of writing, the final concluding meeting has not yet taken place. Throughout the well-paced workshop, participants were led through practical steps that allowed them to (re-)discover the process of continuous improvement through observation of their professional practice.
The theoretical framework was introduced and explained and the relevant tools, which the ECML provides, were implemented in practice through varied activities. The mix of novices as well as experienced teachers led to lively exchanges and allowed colleagues to discover common doubts about their teaching approach. Thematic groups allowed teachers to map a plan for a detailed observation of their practice, set a timeline and implement changes according to a detailed framework.
All participants felt invigorated to move forward with a sound theoretical foundation and detailed practical guidelines. Novice teachers were guided through the process by more experienced teachers and trainers and experienced teachers continued their path of incremental improvement/refinement of their teaching practice.
Throughout the workshop, the moderators addressed questions, gave guidance and assisted participants with targeted questions to query their approach.
Initiatives are ongoing.
Nicolas Maraite
German version
Eine Einführung oder ein erneuter Impuls, die Lehrer:Innenpraxis zu hinterfragen
Etwa 20 eifrige Teilnehmende nahmen drei Tage lang am ARC-Workshop teil. Zum Zeitpunkt des Verfassens dieser Zeilen hat das Abschlusseminar noch nicht stattgefunden. Während des Workshops wurden die Teilnehmenden durch praktische Schritte geführt, die es ihnen ermöglichten, den Prozess der kontinuierlichen Verbesserung durch Beobachtung ihrer beruflichen Praxis zu entdecken und/oder weiterzuentwickeln.
Der theoretische Rahmen wurde vorgestellt und erklärt und die relevanten Werkzeuge, die das ECML bereitstellt, wurden in vielfältigen Aktivitäten praktisch umgesetzt. Die Mischung des Erfahrunsgrades der Lehrpersonen führte zu einem regen Austausch und ermöglichte es, Hinterfragungen zu deren persönlichen Lehransatz zu erarbeiten. Themengruppen ermöglichten es, einen Plan für eine detaillierte Beobachtung der eigenen Praxis zu entwerfen, einen Zeitplan festzulegen und Änderungen gemäß einem detaillierten Rahmen umzusetzen.
Alle Teilnehmenden erhielten eine fundierte theoretische Grundlage und detaillierte praktische Richtlinien. Angehende Lehrpersonen wurden von Erfahreneren und Ausbildenden durch den Prozess geführt und konnten so schrittweise eine Verbesserung/Verfeinerung ihrer Unterrichtspraxis erzielen.
Während des gesamten Workshops gingen die Moderierenden auf Fragen ein, gaben Hinweise und unterstützten die Teilnehmenden mit gezielten Fragen bei der Hinterfragung ihres Ansatzes.
Weitere Initiativen sind im Gange.
Nicolas Maraite